Básničky do škôlky:
Z rozprávky do rozprávky
Kde bolo, tam bolo, za horami deviatimi,
žila mama koza s kozliatkami nebednými.
Červená Čiapočka má koláčik v košíčku.
ide dnes navštíviť svoju chorú babičku.
Tri prasiatka nezbedné do sveta sa vybrali,
domčeky si postavili a vlka sa nebáli.
Siedmi trpaslíci si pri práci spievajú,
Snehulienku pred kráľovnou v chalúpke skrývajú.
Sto rokov spala Šípková Ruženka,
keď hore voveži dotkla sa vretienka.
Pampúšik voňavý babičke utiekol,
vybral sa do sveta, len čo sa upiekol.
Janíčko s Marienkou v lese zablúdili,
na chalúpku z medovníka večer natrafili.
Kde bolo, tam bolo, bola rozprávková krajina
a cesta rozprávkou sa práve skončila.
Námety a inšpirácie k témam:
Téma Zvieracie rodinky
V tejto téme sa deti majú oboznámiť so zvieratkami a ich mláďatkami, majú sa naučiť rozoznávať hospodárske zvieratá, domáce zvieratá, poznať názvy ich mláďat, spôsob života a úžitok pre človeka.
Tak ako ľudia aj zvieratká majú svoje rodiny a domčeky, kde žijú. Na jar sa prebúdza príroda a s ňou aj nový život. Zvieratkám sa rodia či vyliahnu ich deti. Majú svoje rodinky napr. pes, fenka a šteniatko, mačka, kocúr a mačiatko, koza, cap a kozliatko.... Môžete si spolu urobiť 3 rady 1- samec, 2 -samica, 3 -mláďa. Vytvorte si obrázky zvieratiek a deti môžu obrázky ukladať podľa správnosti. Skúste deťom vytlačiť rôzne maľovanky zvieracie, alebo nechajte deti, nech si sami kreslia zvieracie rodinky. Určite sa u vás nájdu hračky – plastové model zvieratiek. S deťmi môžete vytvárať rôzne skupinky, dávať zvieratká do ohrádok, rozvíjať matematické schopnosti a rátať zvieratká a skupiny zvieratiek. Deti ich môžu triediť do skupín podľa rôznych znakov napr. farby, veľkosti, či majú kopýtka, alebo labky, či majú 4 nohy alebo len 2, či majú srsť, alebo perie, či vedia plávať vo vode alebo nevedia a pod.
Určiť prvé a posledné zvieratko v rade, Pozerať na zvieratká v rade, potom sa otočiť a vymenovať, ktoré za sebou tam sú uložené. Deti nech ku každému vybranému zvieratku, hlavne predškoláci, vymyslia aj nejaký veršík a zvieratko pomenujú. Nechajte deti, aby samé porozprávali o svojom obľúbenom zvieratku, môže vymyslieť aj nejaký príbeh. Naučiť sa nejakú zaujímavú pesničku o nich z internetu napr. Slúžil som slúžil, Po nábreží koník beží, Na dvore býva sliepočka naša, Moja mačka pije mliečko z taniera, Húsky biele húsky, Kolovrátok a iné.
Nájdeme si v knihe nejakú zaujímavú rozprávku, príbeh o zvieratkách, v encyklopédií si prezeráme a čítame spolu s deťmi o jednotlivých zvieratkách a oboznamujeme ich s významom ich chovu, teda, čo nám dávajú. Zvieratká môžu deti napodobňovať zvukom aj pohybom. Možno chováte nejaké zvieratko, tak ho môžu deti aj pozorovať, opisovať jeho prejavy, správanie, spolu s vami kŕmiť a starať sa o neho.
S deťmi si môžete pozrieť v televízii alebo na youtube rôzne krátke dokumentárne filmy o zvieracích rodinkách.
Deti môžu skladať puzzle s motívmi zvierat, skladať im ohrádky zo skladačiek, modelovať ich, učiť sa kresliť zvieraciu postavu, aj s vašou pomocou. Tiež si ich môžete vystrihovať z tvrdého papiera, vyrobiť 3D model farmy či hospodárskeho dvora. Pre zvieratká deti skladajú domčeky zo stavebníc, z lega.
-hra-„Kto je za kríkom?“-jeden člen rodiny sa skryje za stoličku a vydáva zvuky ľubovoľného zvieratka, ostatní hádajú, aké zvieratko to bolo.
-Aktivity so zvieratami na stiahnutie: montessorikids.sk
Môžete deťom-predškolákom opäť zadať viac úloh naraz (teda tzv. kresliaci diktát), aby si ich zapamätalo napr.do stredu papiera nakresli alebo nalep obľúbené zvieratko, k nemu dve mláďatká, potravu, ktorou sa živí a domček, v ktorom býva. Následne je možné obrázok rozstrihať – a skladať ako puzzle. Môžete si čítať, na pokračovanie, rozprávku Guľko Bombuľko, urobiť si ho z klbka vlny, rozprávať o prečítanom, o zvieratkách, s ktorými sa postupne Bombuľko na dvore zoznámil a zahrať časť príbehu ako divadielko.